26 Nisan 2015 Pazar

Şivlilik Günü

Daha önce duydunuz mu? Belki bileniniz de vardır. Ben ilk defa ablam evlenip Konya'ya yerleştiğinde duymuştum. Hatta 'şivlilik' yerine 'şivrilik' anlamıştık biz..^^ Başlar da garip gelmişti ve cadılar bayramına benzetmiştim. Gerçek öyle değilmiş tabiki ..



Şivlilik Konya'ya has bir gelenekmiş. Üç ayların başlangıcı olan Recep ayının ilk günüymüş. Regaip kandilinden bir gün önce kutlanan şivlilik hazırlıkları bütün market ve bakkallara gelen şekerler ile kendini belli ediyor.. Kutu kutu şekerlemeler alınıp, kapı kapı gezen çocukların poşetlerine biraz biraz ikram ediliyor.. Ramazan bayramı'nın ilk gününü anımsattı bende.. :) Koca poşet şekerleme ve yüzünde kocaman bir gülümseme ile dönüyor çocuklar evlerine , onlardan mutlusu yoktur o an.. :)

Birde fener alayı düzenleniyor.. Açılış fener alayı ile bir gece önceden yapılıyormuş.. Küçük mumları olan kağıttan fenerler alıp nerde toplanılacaksa oraya toplanıp, ateş etrafında halka yapıyorlarmış. Gidip görmek nasip olmadı tabiki..

Bu kısmı şivliliği araştırırken okumuştum ;
Evde de anneler 'pişi' pişiriyorlarmış..Bayram ziyareti gibi aileler ziyaret edilip el öpülürmüş, yöresel yemekler yiyilip çeşitli ikramlar sunuyorlarmış.. Namazlarını kılan kişilere "namazın mübarek olsun" deniliyormuş. Çocuklar kapı kapı gezerken birde söz söyluyorlarmış.. Bunu ilk defa okurken öğrendim..

"Şivli şivli şişirilmiş, erken kalkan pişirmiş, iki çörek bir börek , bize bi namazlık gerek. Şivlilik..."

Tam bitirecekken aklıma geldi..
Apartmanları ne yapıyorlar diyeceksiniz. Kapıcıya alıp veriyorsun gelen çocuklara o dağıtıyormuş.. Merak edip sormuştum ben ^^

9 yorum:

  1. ilk defa senden duyuyorum :D Farklı bi şeymiş :D Konyalı arkadaşım var soram bakam onun böyle bi şeyden haberi varmıymış :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bende ilk duymustum her ne kadar Konya'nin ilcesinde olsamda :) illaki vardir :)

      Sil
    2. Duymadı demekki :) Geçtiğimix kandil günü Konya'daydım ve kutlaması vardı kültür park meydanında :D

      Sil
    3. Herhalde :D Neyse senin sayende o da öğrenmiş oldu :D

      Sil
  2. Yanıtlar
    1. Sacma demeyelimde tesviklendirme diyelim .. Cocuklara 3 aylarin onemi daha cok anlatiyorlar bu yolla :)

      Sil
  3. konya nın adetlerini senden öğreniyoruz ilk defa duydum ama aynı bayramın birinci günü gibi kutlanıyo belliki :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bende ilk defa duydum Aysem bizde oyle bisey yok mesela :) sizin konyalilara sor bakim duymuslarmi?

      Sil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Tasarım:Sawako Kuronuma